Kastration kat

Hvorfor skal jeg kastrere min hankat?

Kastration er en neutralisationsform hvor testiklerne fjernes på hankatten og den derved ikke længere producere kønshormoner.

Fordele ved kastration af en hankat:

• Stopper eller mindsker tendens til urinmarkering indendørs af sit territorium
  • Mindsker aggressiv adfærd
  • Katten vil strejfe mindre og derfor have mindre tendens til at blive kørt over eller blive væk
  • Mindsker risiko for slåskamp og de skader der kan opså i den forbindelse
  • Mindsker risiko for parringsoverførte og bidoverførte sygdomme som KatteAids og Katteleukæmi
  • Forhindre din hankat i at bidrage til at øge antallet af herreløse katte i Danmark
  • Giver en mere rolig og kælen kat

Kastration af hankatte til fair priser

Jeg tilbyder på klinikken i Allindemagle ved Ringsted kastration af hankatte til gode priser året rundt.

Jeg tilbyder 2 forskellige kastrationspakker. Dette er gjort for at det skal være mere gennemskueligt for kunden, at se hvad der er inkluderet i prisen. Det eneste der ikke er inkluderet i pakkerne er den smertestillende, der skal gives som hjemmebehandling efter kastrationen, den skal hentes på en recept på apoteket og koster 50-70 kr.

Kat kastrationspakke 1 (inkl. bedøvelse, ilt, smertestillende under operation og recept på smertestillende, chip og/eller øretatovering, samt indregistrering i katteregister) til 875 kr

Kat kastrationspakke 2 (inkl. sundhedstjek og 1. vaccination, revaccination ved kastration, bedøvelse, ilt, smertestillende under operation og recept på smertestillende, chip og/eller øretatovering og indregistrering i katteregister) til 1300 kr

Hvordan foregår en katte kastration?

Din hankat skal veje minimum 2 kg inden den kan blive kastreret, dette skyldes at katte under 2 kg har større risiko for at dø under bedøvelsen en dem over 2 kg.

Inden kastrationen sikre dyrlægen sig at begge testikler ligger i pungen og katten ikke har en testikel siddende i lysken eller bugen, da operationen så vil blive udskudt for at se om testiklen kommer ned selv.

Kastrationen af hankatte sker under fuld bedøvelse og der gives smertestillende injektion inden indgrebet startes for at sikre fuld smertedækning når katten vågner igen.

Når katten sover, klippes, vaskes og desinficeres pungen og området omkring. Der laves et lille snit i pungen og testiklerne tages ud og man afbinder sædleder og blodkar, hvorefter testiklerne fjernes. Det lille sår i pungen rimper sig sammen lige efter indgrebet og behøver ikke sys, det lukker af sig selv indenfor 3-5 dage.

Hankatten er kun meget sjældent interesseret i at slikke såret og de får derfor ikke krave med hjem.

Bestil tid til kastration af din hankat

Skal din kat kastreres, så bestil tid i dag på kontakt@vettildig.dk eller på telefon 42 60 38 13.