Sterilisation af kat

Hvorfor skal jeg sterilisere min hunkat?

Sterilisation er en neutralisationsform hvor æggestokkene og i nogen tilfælde hele livmoderen fjernes på hunkatten og den derved ikke længere kan blive drægtig.

Fordele ved sterilisation af en hunkat:

• Du får ingen uønsket killinger
  • Ingen kattejammer i forbindelse med løbetid
  • Mindsker risiko for parringsoverførte og bidoverførte sygdomme som KatteAids og Katteleukæmi
  • Mindsker risikoen for kræft i mælkekirtlerne, som ofte er ondartet hos katte
  • Ingen risiko for livmoderbetændelse
  • Giver en mere rolig og kælen kat

Sterilisation af hunkatte til fair priser

Jeg tilbyder på klinikken i Allindemagle ved Ringsted sterilisation af hunkatte til gode priser året rundt.

Jet tilbyder 2 forskellige sterilisationspakker. Dette er gjort for, at det skal være mere gennemskueligt for kunden, at se hvad der er inkluderet i prisen. Det eneste der ikke er inkluderet i pakkerne er den smertestillende, der skal gives som hjemmebehandling efter operationen, den skal hentes på en recept på apoteket og koser 50-70 kr.

Kat sterilisationspakke 1 (inkl. bedøvelse, ilt, smertestillende under operation og recept på smertestillende, chip og/eller øretatovering, samt indregistrering i katteregister, krave) til 1325 kr.

Kat sterilisationspakke 2 (inkl. sundhedstjek og 1. vaccination, revaccination ved sterilisation, bedøvelse, ilt, smertestillende under operation og recept på smertestillende, chip og/eller øretatovering og indregistrering i katteregister, krave) til 1750 kr.

Hvordan foregår en sterilisation af en kat?

Din hunkat skal veje minimum 2 kg inden den kan blive steriliseret, dette skyldes at katte under 2 kg har større risiko for at dø under bedøvelsen en dem over 2 kg.

Inden sterilisationen sikre dyrlægen sig, at der er tale om en hunkat og ikke en kryptokid hankat, hvor testiklerne ligger oppe i bugen.

Sterilisation af en hunkat sker under fuld bedøvelse og der gives smertestillende injektion inden indgrebet startes for at sikre fuld smertedækning når katten vågner igen. Når katten sover, klippes, vaskes og desinficeres maven og området lige rundt omkring navlen. Der laves et lille snit en fingerbredde under navlen i huden og herefter i bugvæggen. Der anvendes en lille stav til at fange æggelederen og løfte den op hvorefter der bindes af for blodtilførsel og æggestokken fjernes. Dette gøres i begge sider. Hele livmoderen fjernes kun i de tilfælde hvor katten er drægtig eller der er forandringer i livmoderen. Herefter sys bugvæggen sammen og man lukkker fedtvæv og syr huden med indvendige sting, så det irriterer katten så lidt som muligt efterfølgende.

Operationssåret er helet op i løbet af 10-14 dage og der er ingen sting der skal fjernes, de opløser sig selv.

Det er vigtigt at hunkatten ikke slikker i operationssåret og derved får åbnet det op eller laver infektion i det, derfor er en krave eller bodystocking nødvendig de første 10 dage.

Bestil tid til sterilisation af din hunkat

Skal din hunkat steriliseres, så bestil tid i dag på kontakt@vettildig.dk eller på telefon 42 60 38 13.